Mars

Mars  (en science fiction roman av Lars Silen)

parmblad

Min morfar dr. Ole Eklund var på 1930-talet en känd radioröst och en tidig science fiction författare. I min barndom läste vi med stor behållning ”Mikrogossarnas äventyr”  där mina morbröder var huvudpersonerna krymta till nästan mikroskopisk storlek. Pojkarna fick uppleva många realistiska äventyr sedda genom en biologs mikroskop. Ole Eklund skrev också boken ”Undret från Kraterön” som handlar om en flygning till Venus och den tropiska värld man tänkte sig där. Boken publicerades år 1939. Boken publicerades också på tyska som ”Die reise der Tellus”.

Vi vet idag, eftersom rymdsonder har landat på Venus, att liv på Venus yta inte är möjligt eftersom temperaturen ligger nära 400 grader C. Ole Eklunds roman kommer således i historiens ljus att gå över i fantasy litteratur på samma sätt som tidiga science fiction romaner om Mars. Ole Eklunds beskrivning av de tänkta livsformerna på Venus är mycket intressanta.

Jag lekte länge med tanken att skriva en fortsättning på Ole Eklunds roman. För några år sedan gjorde jag slag i saken och började skriva. Boken kan laddas ner via länken nedan i pdf-form. Man bör således utan problem kunna läsa boken bekvämt på bokläsare och pekdatorer. Boken får läsas och distribueras fritt i oförändrad elektronisk form men jag behåller rättigheterna till den.

Jag har strävat efter att göra boken ”Mars” möjligast realistisk även om detta inte har varit helt möjligt då jag vill hålla kvar kontakten till orginalet. Den teknik som används i boken är inte fritt uppfunnen och det kan hända att något av det som beskrivs kan bli verklighet i framtiden.

Boken ”Mars” kan laddas ner här

Senaste versionen Mars7

Mars7.pdf i pdf version 1.3

Boken är uppdaterad från Mars6.pdf till Mars7.pdf den 14.3.2013 . Förändringarna är kosmetiska och en mängd stavfel etc. har korrigerats.Meddela gärna om fel du hittar.

Kommentera

