Intressant fiol

Jag kom nyss över en intressant fiol från Sibbo (Finland). Limningarna var delvis spruckna både i botten och i locket. Jag beslöt därför att ta loss bottenplattan för att se vad instrumentet hade svalt.

Det visade sig att fiolen inte var byggd överhuvudtaget enligt ”standard”-metoder. Basbjälken hade ersatts med en tvärförstärkning strax bakom ljudpinnen och stallet (ungefär där strängarna är fästa i stränghållaren). Ljudpinne har sannolikt funnits eftersom det finns spår efter en ljudpinne på undersidan av locket. Ägaren till instrumentet har tydligen inte varit riktigt nöjd med ljudet eftersom det finns spår av ljudpinnen över hela området mellan f-hålen.

Bottenplattan har tydligen ”förstärkts” genom att tjockt lägga på lim över hela plattan.  Eftersom lim antagligen är ganska halt har en limflisa huggits bort på den plats där ljudpinnen har varit placerad.

IMGP5328

Klossar vid C-bågarna saknas helt, tonen brukar påverkas negativt av att klossarna saknas. Halskloss saknas också helt och halsen fortsätter en bit in i fiolen. Sargerna vid halsen är infälda i sågade spår.

Det finns en etikett som tråkigt nog inte går att läsa ordentligt p.g.a. det tjocka limlagret.

Min gissning är att etiketten ungefär innehåller följande text:

IMGP5333

Antonius Stradivarius Cremonensis  Faecibat Anno 1736  

Observera!

Fiolen är absolut inte en oupptäckt Stradivarius. Det är fråga om en såkallad frabriksfiol d.v.s. en masstillverkad fiol som alla var medvetna om att det var fråga om en kopia. Då jag tittade på den här fiolen och på ett annat mycket liknande exemplar gissade jag att det kunde vara fråga om lokalt byggda fioler.

Om någon har stött på motsvarande konstruktion d.v.s. helt bortlämnad basbjälke vore jag intresserad av uppgifter om instrumentet. Min gissning är att den saknade basbjälken bör ge ett ljud som i viss utsträckning bör påminna om en Rebec.

  • Var är fiolen tillverkad?
  • Ungefär när är den tillverkad?
  • Är det fråga om ett amatörbygge där byggaren inte har vetat hur en fiol är konstruerad?

Kommentarer är välkomna!

4 svar to “Intressant fiol”

  1. Anders Says:

    Jag tror nog inte att det är ett hemmabygge. Eftersom hörnklossarna fattas tyder det på att fiolen har byggts i ytterform vilket är sällsynt bland amatörer. Halsinfästningen tyder också på att man har rationaliserat för att uppnå en tidsinbesparning. Den tryckta namnlappen tyder på at det är en fabriksfiol. Visserligen har det funnits tryckta namnlappar till salu genom tiderna men jag tror vi kan avskriva Sibboborna från dom misstänktas lista. Kan det vara så att någon har försökt reparera en dåligt limmad mittfog i bottenplattan genom att hälla varmlim in i fiolen? Det att inget extra varmlim syns på sargkanterna tyder på detta och jag tycker mig se en nivåskillnad vid mittfogen på bottnet som tyder på att den är eller har varit öppen.

    Gissar på tysk fabriksfiol med ca 100 år på nacken.
    Grattis- du lyckades fint med öpnandet av fiolen.
    Anders

  2. Anders Says:

    Gasparo da Salo lär ska ha byggt fioler utan vare sig inner eller ytterform och då limmade han sargerna direkt på bottenplattan. dessutom använde han precis den här metoden med halsen som fortsätter in i fiolkroppen och sargerna är infällda i halsen. Han använde inte sarglister utan sargerna var lite tjockare. Tror nog att man kan utesluta att det är en äkta Gasparo da Salo ; )

  3. Lars Silen: Reflex och spegling Says:

    Jag gissar att du har helt rätt. Jag uppfattar att bl.a. den tryckta etiketten under limavlagringarna 😉 inte stämmer med en lokal byggare som eventuellt skulle ha byggt endast en handfull instrument.
    Det är intressant att se att dagens kinesiska fioler är extremt väl byggda jämfört med den här.

  4. Lars Silen: Reflex och spegling Says:

    Anders hade hittat en intressant länk till motsvarande ”industrifioler” från 1800-talet. https://www.violins.ca/forums/viewtopic.php?p=8672&sid=291c0e91d470d6abe0065deb7e02af92
    Observera att det inte är självklart att en omärkt tysk fiol av nödvändighet är dålig. Precis som med dagens kinesiska fioler så fanns det antagligen instrument som var helt ok och också sådana som var rent skräp. Jag har sett en målad kines med fastmålade hyvelspån inne i instrumentet och ljudpinnen på fel sida om stallet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: