Fioltrimning Guarnerius #3

Tibor Varga (4 July 1921 – 4 September 2003) spelade på en Guarnerius Del Gesu från 1733. Man hittar information om fiolen här.

Jag har utnyttjat Tibor Vargas fiol som förlaga för min egen experimentella serie Guarneriuskopior. Jag har tagit Tibor Vargas fiol som modell främst för att det helt klart är ett extremt bra instrument samt för att det finns vettiga mätresultat att tillgå för det här instrumentet. Du kan lyssna på fiolen nedan, stycket är Romans för violin  Romans av Beethoven.

Vad försöker jag göra?

Jag har kontakter till en mycket skicklig fiolbyggare i Kina (Roy) och jag gör en serie fiolen utgående från halvfabrikat byggda av Roy. Fiolerna är mycket välbyggda, se bild nedan:

IMGP5553

Bilden visar råmaterialet d.v.s. en såkallad trävit olackerad fiol med locket losstaget. I Kina skulle fiolen antagligen ha gått direkt till lackering och efter insättning av ljudpinne och anpassning av ett stall så skulle fiolen antagligen säljas på nätet för $300 – $500 plus en hundralapp för transporten. Resultatet skulle ljudmässigt antagligen ha blivit en god nybörjarfiol motsvarande de fioler man kan köpa i butik här hemma för 700 – 1000 Euro.

Då jag beställde fiolen som halvfabrikat bad jag också att säljaren skulle skära loss locket åt mig. Jag är listig 😉 det är nämligen inte helt ofarligt att skära loss locket. Om locket har limmats med alltför kraftigt lim kan det spricka då det tas loss … bättre att låta byggaren själv sköta det här jobbet!

Då jag nu har fått fiolen kommer jag att göra följande:

  • Jag mäter locket med mikrometerklocka och jämför tjockleken i olika punkter med mätningarna av Tibor Vargas fiol. Erfarenheten visar att lock och botten typiskt är kanske 0.2 mm för tjockt på många ställen. Jag tunnar ut plattorna så att de motsvarar förlagan rätt bra men jag lämnar plattorna något tjockare än i Vargas fiol eftersom jag vill ha arbetsmån för inre slipning då instrumentet är spelklart.
  • Jag tar loss greppbrädan. Greppbrädan limmas också avsiktligen på ett sådant sätt att den lätt skall kunna tas loss eftersom den slits och kan behöva bytas många gånger under instrumentets livstid. Jag brukar tunna av greppbrädan något från undersidan eftersom jag uppfattar halvfabrikatets greppbräda som något grov.
  • Jag mäter bottenplattan med mikrometerklocka och gör i princip samma jobb som på locket och jag lämnar också här en viss arbetsmån för slutjustering.
  • Kontrollera alla klossarna (6 st.). Klossarna är snyggt gjorda men speciellt klossen vid halsen uppfattade jag på de två tidigare exemplaren som onödigt grov.

De två första fiolerna har visat att det skulle ha varit en dålig idé att lacka instrumenten och tro att man skulle ha fått ett bra instrument. Båda de tidigare instrumenten krävde betydande korrigeringar.

Då de mekaniska ”problemen” är åtgärdade, observera att fiolerna är tekniskt välbyggda, limmas fiolen ihop. Efter limning bearbetas ytan till en så god finish att den kan lackeras. Guarnerius #1 i serien gjorde jag mörk men den ytbehandlades så att ådringen i trämaterialet framträder mycket tydligt. Jag gillar att kunna se trästrukturen men många fiolbyggare tycker att det är fult 😉 . Guarnerius #2 gjordes på samma sätt som #1 men lackeringen var rödare, ungefär mahognyfärg. Båda de första fiolerna lackades med spritlack och polerades med fransk polityr. Guarnerius #3 planeras att lackeras med enfärgat lack vilket ger en jämnare rätt guldgul färg. Slutpoleringen blir igen med fransk polityr. Jag uppfattar att jag kan göra lacklagret tunnare på locket med hjälp av spritlack vilket jag anser att positivt påverkar tonen.

Fiolen kommer att förses med Wittners utväxlade stämskruvar vilket betyder att finstämmare helt kan lämnas bort. Fördelen med att finstämmarna lämnas bort är att de lösa strängstumparna mellan stall och stränghållare kan justeras till exakt rätt längd vilket ger fiolen fyra extra resonanssträngar … det här fungerar inte om det finns finstämmare.

Hakstödet kommer också att bli Wittners eftersom det är extremt lätt och samtidigt gjort av ett material som inte irriterar huden.

Om du bor i Helsingforstrakten och är intresserad av att följa med en specialgjord fiol som justeras akustiskt så är du välkommen att komma och bekanta dig med det här exemplaret efter kanske två veckor. Fiolen får lånas för provspelning och den kommer att vara till salu i något skede. Fiol #1 i serien kan provspelas och eventuellt köpas.

Jag räknar med att bygga en serie på 5 – 6 fioler av den här typen för att lära mig injusteringen av plattorna, stall och ljudpinne och för att experimentera med olika lackningsmetoder. Orsaken till att jag startar från halvfabrikat är att jag som fysiker är mycket intresserad just av trimningen. Användning av halvfabrikat gör att jag får trimma oftare vilket förbättrar inlärningen för mig själv. Min metod för efterslipning av den färdiga fiolen är sannolikt för närvarande rätt unik i hela världen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: