Guarnerius #3 några mätningar av locket

Jag kontrollerade nyss gradueringen på locket till Guarnerius #3. Du kan se en del av locket på bilden nedan. Du betraktar locket från utsidan av fiolen och jacket till vänster är halsens infästning.

IMGP5556

Mätvärdena inom parentes är värdena mätta från Tibor Vargas Guarneri och värdena strax intill är de uppmätta värdena på halvfabrikatet. Jag har inte strävat efter någon speciellt stor exakthet i fråga om plats eftersom tjockleken förändras långsamt och mjukt. Tjockleksvärdena är alltså endast riktgivande.

Vad kan man då säga om halvfabrikatets lock? Materialet ser bra ut men den här gången är locket förvånande tjockt. Skulle man ha färdigställt fiolen utan förändringar skulle, anser jag, resultatet ha blivit en skrikig/gäll nybörjarfiol med mycket sträv och tunn bas. Lägg t.ex. märke till området mellan basbjälken och halsen som här är 4.63 mm medan värdet på orginalet ligger i närheten av 3 mm. Tunnar man av halsområdet alltför mycket blir fiolen väldigt mörk i klangen om området är väldigt tjockt blir basen lätt tunn och väsande. Det gäller att hitta den bästa kompromissen för tjockleken här.

Andra områden jag uppfattar som viktiga är områdena nära klossarna vid C-bågen. Vi ser att halvfabrikatet är nästan 0,6 mm tjockare här … resultatet är att de grundläggande svängningsmoderna inte startar och det låter som om fiolen har snuva, den klingar inte.

Områdena nära kanterna av C-bågarna är något tjocka men vi talar om +0,2 till +0,5 mm. Jag kommer att tunna av området mellan f-hålet och C-bågen men jag kommer att lämna det tjockare än orginalet eftersom jag vill ha arbetsmån för senare justeringar. Jag håller på och experimenterar med hur det här området påverkar frekvensområdet i trakten av 5 kHz d.v.s. det område som ger fiolen bärkraft i en stor sal.

De stora svängande områdena nedanför de lägre klossarna och trakten av strängållaren är kanske 0,5 mm för tjocka, inte katastrofalt men nog tjocka.

Observera att jag är tacksam över att halvfabrikatets lock är alltför tjockt. Avsikten har hela tiden varit att graduera om locket. Det är bra att det finns material att ta bort. Det skulle vara mycket otrevligt om locket skulle vara väldigt tunt på någon plats, det går inte i praktiken att lägga till material.

Här är ett litet ljudprov från en äkta Guernerius:

Kommentera

