Guarnerius #3, botten och greppbräda

Jag har tagit loss greppbrädan för justering och för att komma åt att graduera om bottenplattan.

IMGP5561

Man ser tydligt att greppbrädan har varit mycket svagt pålimmad (detta är bra!) för att den lätt skall kunna tas loss. Med hjälp av mikrometerklocka jämförde jag tjockleken på bottenplattan med förlagan Tibor Vargas del Gesu från 1733. Det allmänna intrycket är att bottenplattan som väntat generellt är ca. 0,5 mm för tjock dock inte överallt. Du kan se tjockleksmarkeringarna d.v.s. hur mycket för tjockt locket är i olika punkter genom att klicka på bilden.

Min uppfattning är igen att om jag skulle ha färdigställt fiolen utan omgraduering av bottenplattan, samma kommentar gällde locket, så skulle man ha fått en medelmåttig typisk kinesisk fabriksfiol. Korrigering av plattorna kommer antagligen, igen, att ge en fiol med bra ljud och bra respons.

Hur går jag vidare?

Jag kommer nu att sickla bottenplattan så att jag överallt ligger inom ca. +0,1 … +0,05 mm från orginalet jag vill helst inte göra plattan tunnare än orginalet. Slutjusteringen kommer att göras akustiskt med hjälp av knackning så att insidan slipas då instrumentet är lackat och spelklart.

Greppbrädan stäms så att knacktonen tvärs över blir möjligast jämn. I praktiken betyder det att undersidans utfräsning som inte är exakt symmetriskt på mitten justeras. Justeringen görs genom att lyssna, samma justering kunde antagligen också göras genom att fräsa urtaget på nytt men det skulle kräva verktyg jag inte har tillgång till. Tanken bakom justeringen av greppbrädan är att se till att vridstyvheten i greppbrädan är symmetrisk och vettig (googla på ”Martin Schleske finger board”) . Jag uppfattar också att det är till fördel att göra greppbrädan något lättare för att kompensera den ökade vikten jag för i halsen via Wittners utväxlade stämskruvar.

Kommentera

